Ladd infrastruktur
Svealandstrafiken trafikerar bland annat Västerås. I satsningen på elektrifiering av sina stadsbussar är de i behov av en ny laddinfrastruktur. En laddningsmiljö som den i bussgaraget har specifika krav på säkerhet, bland annat får innetemperaturen under laddning aldrig överstiga 30 °C.
För att säkra temperaturen i garaget installerade vi en ny, både driftsäker och effektiv, ventilation. I vårt uppdrag ingick förutom att installera den nya laddstrukturen även att uppföra stålkonstruktioner och betongfundament i garaget där bussarna ska stå under laddningstiden. Vi målade också nya körfält i garaget i samband med ombyggnationen. Förutsättningarna för vårt uppdrag förändrades dock under projekteringstiden. På grund av att det uppstod kapacitetsproblem med elförsörjning till laddstationerna är det i dagsläget endast möjligt att försörja sju bussar med eldrift. Svealandstrafiken ursprungliga tanke var att i denna fas uppföra en struktur för trettiofyra bussar. Vi fortsätter att ha ett gott samarbete med Svealandstrafiken och hjälper dem med så väl mindre som större byggåtgärder och löpande underhåll. Projekteringen i detta projekt har varit lång. Och gått från att bygga en struktur för trettiofyra nya bussar som slutade i sju bussar. Svealandstrafiken har i avsikt att byta ut alla sina drygt hundra bussar men problem med elförsörjning gör att i dagsläget bara möjlighet till att försörja sju stadsbussar med eldrift. Målning nya körfält inne i garaget utfördes i samband med ombyggnationen. |